Telemarketing som redskab i god kundepleje
Udfordringen
Corona-krisen havde som uforudset senfølge, at servicebranchen i Europa og USA stod og manglede arbejdskraft, da samfundene åbnede og feriesæsonen begyndte. Det viste sig pludselig vanskeligt at tiltrække kvalificerede medarbejdere til ikke mindst restauranter og hotelkøkkener. Branchen var under pres.
Helenekilde Badehotel i Nordsjælland var ingen undtagelse. På trods af en voldsom mangel på kvalificeret køkkenpersonale også i Danmark ønskede hotellets ledelse ikke at gå på kompromis med køkkenets kvalitet og besluttede derfor kun at have restauranten åben fredage, lørdage og søndage. Morgenmad blev dog serveret alle ugens dage.
Den kloge løsning
Udfordringen var nu, at hotellet stort set var fuldt booket over hele sommeren af gæster fra Danmark og udlandet, der enten havde bestilt bord i restauranten eller forventede at kunne nyde frokost og middag på hotellet under deres ophold. Helenekilde Badehotels ledelse traf nu den kloge beslutning, at der skulle ringes personligt rundt til alle berørte gæster. Gæsterne blev i telefonsamtalen og en opfølgende, uddybende mail orienteret om situationen, om alternative restauranter i området og om, hvordan de kunne få refunderet forudbetalinger.
Hasteopgaven blev løst af KL Marketing, der inden for en periode på tre uger kontaktede næsten 400 personer i bl.a. Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Holland, Frankrig, Schweiz, Østrig, Italien, Spanien og USA.
Resultaterne af denne personlige one-to-one orientering gennem telefonen var, at Helenekilde Badehotel oplevede relativt få afbud, fastholdt præferencen for hotellet og i det hele taget genererede sympati og goodwill i en situation, der let kunne have udviklet sig alvorligt.